Bestudeer hoofdstuk 18 van je studieboek
KaartenMeester is een ticketverkooppunt. Wie kaarten wil hebben voor een concert of theaterbezoek kan bij hen terecht. De organisatie heeft een verontrustend bericht ontvangen van Mojo Concerts dat er meer kaarten in omloop zijn gekomen voor een concert van Lady Gaga dan er plaatsen beschikbaar zijn. En uit nader onderzoek door Mojo is vast komen te staan dat deze extra kaarten aangeschaft zijn via KaartenMeester. Ergens gaat er dus iets niet goed in de processen van KaartenMeester.
Vragen:
Met welke (sub)typologie hebben we hier van doen?
Dienstverlening met beschikbaarstelling van capaciteit.
Welk proces moet geëvalueerd voor dit vraagstuk?
Verkoopproces
Uit welke stappen zal dit proces bestaan bij een ticketverkooppunt waarbij klanten uitsluitend online tickets bestellen?
De student kan op verschillende manieren dit uitwerken. Check of de student opgave-specifiek het proces invult, en check of in het proces eerst de financiële afwikkeling gedaan wordt alvorens de tickets te versturen.
Welke preventieve beheersmaatregelen kan men invoeren in het in dit proces gebruikte ICT-systeem opdat verkopen wordt dat er meer tickets worden verkocht dan er beschikbaar zijn?
Hoe kan men de werking van het proces toetsen middels een systeemgerichte controle?
Door een specifieke klantorder te volgen gedurende het hele proces (audit trail).