Hoofdstuk 11

 

Bestudeer hoofdstuk 11 van je studieboek

Callcenter Wehkamp

Het callcenter van Wehkamp in Zwolle kent vele wisselingen in de medewerkersbestand. Het betreffen vaak jonge mensen die tijdelijk het callcenterwerk combineren met hun studie aan Hogeschool Windesheim. Gelukkig zijn het intelligente mensen en dus snel inzetbaar.


Maar voor de salarisadministratie is het echter een flinke uitdaging om te zorgen dat alle verplichtingen aan medewerkers maar ook aan de belastingdienst worden nagekomen. Immers voor elke medewerker moet loonbelasting worden afgedragen.

 

 

Vraag:

Hoe kan een standenregister helpen om bovenstaand controllingissue te beheersen?

Om zeker te weten dat voor elke medewerker loonheffing is afgedragen en salaris is berekend wil men het aantal medewerkers dat in de betreffende maand in dienst is in kaart hebben. Het standenregister werkt als volgt:

Het aantal medewerkers waarover is afgedragen in de vorige maand – het aantal medewerkers uit dienst + het aantal nieuwe medewerkers dat is aangenomen = het aantal medewerkers waarover deze maand moet worden afgedragen

Deze controle zegt nog niets over de juistheid van de berekende en afgedragen bedragen, maar draagt wel bij aan de controle op de volledigheid.

Antwoord indienen