Bestudeer hoofdstuk 10 van je studieboek
Schoonmaakbedrijf Fresh & Clean maakt schoon bij diverse MKB-bedrijven. Het schoonmaken betreft het schoonmaken van de kantoorruimtes, maar ook het sanitair en de keuken.
Fresh & Clean werkt met verschillende pakketten voor haar klanten:
Brons:
De bureaus worden stofvrij gemaakt, de prullenbakken verschoond, de zichtbare vuile plekken van de vloer worden gereinigd en de keuken en sanitair worden schoongemaakt.
Zilver:
Hetzelfde als brons, maar nu worden ook lampen en andere accessoires gereinigd. Ook wordt niet alleen zichtbaar vuil gereinigd, maar wordt er sowieso overal gereinigd.
Goud:
Hetzelfde als zilver, maar ook de raambekleding zoals luxaflex worden wekelijks gereinigd. Toetsenborden, muizen en de bureaustoelen worden ook wekelijks schoongemaakt. Daarnaast krijgt elke ruimte een spray welke elk uur automatisch een verfrissende lucht verspreid.
Fresh & Clean werkt met schoonmakers die allemaal verschillende urencontracten hebben.
Vragen:
Onder welke typologie van Starreveld valt schoonmaakbedrijf Fresh & Clean?
Dienstverlening met beschikbaarstellen van kennis en kunde. Verkoop van manuren.
Waarom zou een schoonmaakbedrijf als Fresh & Clean werken met 3 vooraf vastgestelde pakketten?
Het geeft duidelijkheid voor zowel organisatie als klant. De organisatie weet zo welke werkzaamheden er gedaan moeten worden. Hetzelfde geldt voor de klant. Daarnaast is het voor de organisatie goed om de kosten te monitoren. Doordat er met een pakket gewerkt wordt, kan er gewerkt worden met normen per schoonmaaktaak en kunnen zo de kosten (materiaal en inzet uren) beheerst worden.
Welke output is voor Fresh & Clean een belangrijke om de kosten te kunnen beheersen?
De tarieven zijn al afgesproken met de klant. Dus meer geld ontvang je niet als je meer of langer bezig bent met een schoonmaakklus. Dus een belangrijke output is de urenregistratie.
De kosten worden vooral gemaakt door de inzet van de schoonmakers. Daarnaast speelt materiaal, het schoonmaakmiddel en andere schoonmaakartikelen ook een rol.
Aangezien het gaat om de verkoop van manuren, zou Fresh & Clean dit graag willen beheersen. Kun je aangeven hoe het proces rondom de urenverantwoording loopt?
Een klant geeft aan het niet eens te zijn met de factuur die gestuurd is door Fresh & Clean. Het sanitair is niet dagelijks schoongemaakt. Wat kan Fresh & Clean doen om dit controllingissue te ondervangen?
Het vastleggen van de uitgevoerde taken in de projectadministratie in combinatie van een urenregistratie. Leidinggevende zou dit moeten accorderen in het systeem. Hieruit zou in elk geval moeten blijken of er een schoonmaker op locatie van de klant is geweest.
Mochten de klachten vaker komen, dan kan er toezicht geregeld worden die een controleronde loopt op locatie. Je begrijpt echter wel dat deze maatregel vrij kostbaar is en waarschijnlijk niet zomaar ingezet zal worden door Fresh & Clean.
Fresh & Clean werkt dus met drie pakketten, maar daarin wordt niets genoemd over de uren. Toch is de typologie gebaseerd op de verkoop van manuren. Hoe zit dit precies? Hoe worden er dan toch manuren verkocht?
De pakketten zijn gebaseerd op een bepaalde inspanning qua tijd. De pakketten lopen op van minder tijd (brons) naar meer tijd (goud). Fresh & Clean geeft niet precies aan hoeveel uren dit precies is, maar heeft hiervoor zelf dus wel normen gesteld. Het kan wel zijn dat in een overeenkomst met de klant gesproken wordt over de tijdsbesteding, of dat er in het verkoopgesprek hier aandacht aan geschonken is. Dus ook al staat niet letterlijk de manuren genoemd, de pakketten zij wel gebaseerd op de inzet van manuren.