Bestudeer hoofdstuk 5.1 en 5.2 van je studieboek
Een missie of visie moet uiteindelijk concreet uitgewerkt worden in doelen. Als organisatie blijft het anders vaag en kan er niet op gestuurd worden. Nu heeft het studieboek het over de SMART-methode.
Waar staan deze letters voor?
Hieronder vind je de missie van Nike. Geef aan of deze missie concreet is. Met andere woorden: ga na of en in welke mate de SMART-methode wordt toegepast.
Om iedere atleet* ter wereld inspiratie en innovatie te bieden.
*Iedereen die een lichaam heeft, is een atleet.
Antwoord:
De missie van Nike bekt lekker maar is niet echt richtinggevend. Dit komt vooral doordat het vaag is wat inspiratie en innovatie is. Dit zal concreter gemaakt worden, zodat de SMART-methode toegepast kan worden. Nu wordt geen enkele letter geraakt.
Doe een poging om zelf een missie of doelstelling voor Nike te formuleren. Gebruik hiervoor de SMART-methode.
Nike wil in 2023 graag 5 nieuwe innovatieve modellen hardloopschoenen op de Nederlandse markt brengen om zodoende 5% meer marktaandeel te behalen.
Let op, dit is maar een voorbeeld. Ga zelf de letters van SMART langs om te kijken of je aan alle aspecten voldoet.
Hieronder vind je de missie van Albert Heijn. Geef aan of deze missie concreet is. Met andere woorden: ga na of en in welke mate de SMART-methode wordt toegepast.
Bij Albert Heijn geloven we dat eten en drinken een essentiële rol speelt in het oplossen van de grote uitdagingen in de maatschappij. Het levert een belangrijke bijdrage aan een gezonde levensstijl, het verbindt mensen met elkaar en draaft bij aan een beter klimaat en daarmee een duurzame samenleving. Daarom hebben wij bij Albert Heijn een missie: SAMEN BETER ETEN BEREIKBAAR MAKEN. VOOR IEDEREEN.
We hebben de afgelopen jaren al veel mooie dingen gedaan op het gebied van Beter eten, maar dat willen we versnellen: omdat we allemaal steeds ouder worden. Als we fit willen blijven kunnen we beter jong beginnen met een gezonde leefstijl.
De missie van Albert Heijn is ook sterk commercieel gericht en is een doordenker. Ook hier de vraag of hij voldoende concreet is. Lijkt meer een reclameslogan. Dit zal concreter gemaakt worden, zodat de SMART-methode toegepast kan worden. Nu wordt geen enkele letter geraakt.