Hoofdstuk 4

 

 

Bestudeer hoofdstuk 4 van je studieboek

McDonald's

Bij een franchisenemer van McDonald's in het zuiden van het land komen heel veel inkoopfacturen binnen, gelukkig veelal digitaal tegenwoordig. Maar toch is de handling van deze facturen een flinke klus voor de afdeling crediteurenadministratie. De laatste tijd wordt er vanuit het hoofdkantoor gewaarschuwd voor spookfacturen: facturen verzonden voor criminelen voor niet geleverde diensten of goederen, die hopen dat de factuurcontrole bij de ontvangende partij niet goed geregeld is waardoor de factuur wel betaald wordt ondanks dat niet geleverd is.

 

 

Vragen:

Formuleer het controllingissue dat speelt bij deze franchisenemer.

Hoe zorgen we ervoor dat we slechts die inkoopfacturen betalen waarvan we ook daadwerkelijk de goederen/diensten besteld en ontvangen hebben?

Stel dat het probleem zit in de opzet van de AO/IB, wat moet er dan geregeld worden?

  • Bepalen wie wat moet doen in deze; de crediteurenadministrateur moet alvorens te betalen checken of e.e.a. besteld is en ontvangen.
  • Bepalen welk ICT-systemen daarbij gebruikt gaat worden, en wie daarin de autorisatie krijgt om bestellingen/inkooporders te registeren en wie autorisatie krijgt om ontvangsten te registreren. De crediteurenadministrateur mag deze gegevens uitsluitend raadplegen.
  • Bepalen welke aanvullende beheersmaatregelen genomen gaan worden, bijvoorbeeld voor de inkoop van diensten waarbij uiteraard geen ontvangst in een voorraadsysteem geregistreerd zal worden. 

Stel dat het probleem zit in het bestaan van de AO/IB, wat moet er dan geregeld worden?

Een werkinstructies voor de crediteurenadministrateurs, inrichting van het betreffende ICT-systemen inclusief autorisaties

Stel dat het probleem zit in de werking van de AO/IB, wat moet er dan geregeld worden?

Voorlichting geven aan de crediteurenadministrateurs over het belang van de werkwijze om bestelling en ontvangst te checken, trainen van de nieuwe werkwijze, blijvend attenderen

Antwoord indienen